#461 – ”GINNETON”
Gifico rederiet og Karstensens Skibsværft har indgået kontrakt om design og bygning af en 63,80 m trawler !
Gifico er ejet af familien Claeson fra Fiskebäck i Sverige. Rederiet blev etableret i 1977, hvor Karl Gustav Claeson overtog svigerfamilien Ahlströms tidligere skib, ”Ganthi IV”. Dette skib blev i 1980 omdøbt til ”Ginneton”, og navnet har fulgt familien Claeson lige siden. Det nye fartøj bliver således familien Claesons tredje nybygning med dette navn. Nybygningen skal afløse nuværende ”Ginneton”, leveret fra Karstensens Skibsværft i 2006.
Udover ”Ginneton” ejer Gifico også ”Ceton” og ”Vera C”. Også disse 2 fartøjer er bygget hos Karstensens Skibsværft i 2006 hhv 2017.
I dag ejes/ledes rederiet af 99-årige Karl Gustavs 2 sønner, Kurt og Thor – samt deres respektive sønner Philip, Jonathan, Jacob og Johannes samt Thors svigersøn Alexander. Alle er aktive i driften som fiskere/skippere.
Rederiet driver med kombineret trawlfiskeri, dels pelagisk efter sild og makrel og dels efter industrifisk. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.
Rederiet udtrykker tilfredshed over at være kommet i mål med denne aftale med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet – som vil være Rederiets første nybygningsprojekt i over 20 år !
Rederi og Værft har, lige siden købet af ”Ganthi IV” for næsten 45 år siden jobbet tæt sammen, med diverse ombygnings- og reparationsopgaver. Dette bliver dog første gang, at Rederi og værft arbejder sammen om et nybygningsprojekt, idet førnævnte Karstensens-nybygninger i rederiets nuværende flåde, har været købt som brugte.
Det er derfor en længe ventet drøm om et nybygningssamarbejde, der nu går i opfyldelse for Rederi og Værft !
Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid familien Claeson udviser med denne ordre. Tilbagevendende kunder er uvurderlig reklame !
I lighed med de øvrige skibe som Værftet har under bygning til redere i Irland, Skotland, Norge, Sverige, Færøerne og Danmark, er også nye ”Ginneton” af eget design.
Karstensens Skibsværft har med nye ”Ginneton”, i alt 15 fiskefartøjer i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 3 år.
Design, indretning og arrangementer er blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative løsninger, og der har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. Mange erfaringer fra Rederiets nuværende skib og Værftets portefølje har været diskuteret og vurderet undervejs i design-processen.
Den grønne profil er i høj grad varetaget i form af praktiske og effektive løsninger. Der er stor fokus på skrogets udformning, og optimering i forhold til ”Ginneton”s driftsprofil, dette med tanke på lavest mulige brændstofforbrug og dermed udslip. Skroget er således en videreudvikling og yderligere optimering af værftets succesfulde 63m design-/byggeserie, hvor nuværende ”Ginneton” kuriøst nok var den første, da den i 2006 blev leveret som nybygning med navnet Cattleya.
Som direkte energioptimering udrustes fartøjet med varmegenvinding fra alle motorer, LED belysning overalt samt en række andre tiltag for at sikre lavet mulige energiforbrug.
En række leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som energioptimering, innovation, kvalitet og drift sikkerhed.
Fremdrivningsanlægget vil komme til at bestå af en Wartsila hovedmotor med stor propeller, tilpasset skibets nøjagtige driftsprofil.
Wincheanlægget skal leveres af Karmøy Winch
Nye ”Ginneton” skal leveres i August 2023.
Fartøjets hoveddimensioner:
Længde overalt 63,80 m
Bredde moulded13,50 m
Dybde shelterdæk7,80 m
Øvrig teknisk data:
Hovedmotor: Warrtsila 8L32 E2
Gear og propeller: Wartsila
Winch anlæg: Karmøy Winch
Sidepropellere: Brunvoll, 2 x 700 kW
RSW-anlæg: 2 x 850 kW